Červenec 2015

Rybník u Lodhéřova

31. července 2015 v 22:11 | Hanka |  Příroda ČR

Z Jarošova nad Nežárkou jsme jeli na sever, nebo spíš na severo-západ, a zastavili nedaleko obce Lodhéřov, kde jsme objevili blízko sebe několik menších rybníků. Vybrala jsem si jeden z nich, podle mého názoru ten nejhezčí, a snažila se ho co nejlíp vyfotit z různých míst. Břeh rybníka připomínal džungli, vůbec jsem nevěděla kam šlapu. Občas mi noha dokonce uvízla v nějaké díře, ale obešlo se to bez pádu a úrazu, jenom komáři štípali jako zběsilí!
Raději se podívejte, co jsem vyfotila. Jsem zvědavá, jestli se rybník bude líbit i vám.
Název rybníka jsem nezjistila, snad to nebude vadit.

Snažila jsem se rybník obejít, ale v polivině jsem to vzdala a vrátila se ...

... na břehu rostl ve velkých a pořádně vysokých trsech starček Fuchsův, nedalo se jím prodrat ...

... hodně zarostlý byl i samotný rybník, a to se mi právě líbilo ...

... zrovna tak se mi líbilo, že jsme tam nepotkali živou duši, podobná místa nejsou zřejmě atraktivní ...

... kdo by taky do takového rybníka dobrovolně vlezl, popřípadě se opaloval v tom houští okolo Mrkající ...

... starček byl plný hmyzu, proto na závěr přidávám aspoň čmeláka a okáče prosíčkového zblízka ...

... no, a to by bylo pro dnešek všechno.

Zítra se chystáme na celodenní výlet, ještě nevím kam. Nechám se překvapit a už se moc těším!

Přeji vám příjemný zbytek pátečního večera, dobrou noc a skvělý víkend!

Jarošov nad Nežárkou - kostel sv. Prokopa

30. července 2015 v 22:11 | Hanka |  Církevní stavby

Jarošov nad Nežárkou leží v okrese Jindřichův Hradec a pro nás to byla druhá zastávka při našem cestování v sobotu 18. července.
Doufám, že vám nebude vadit, když dám na blog další kostel ze své sbírky.

Farní kostel svatého Prokopa ...

... včetně kliky na hlavních dveřích ...

... a sluníčka nad věží ...

... na hřbitově jsem na jednom náhrobku objevila dva holoubky. Zdálky vypadali jako sošky, když jsem se přiblížila, jeden z nich uletěl, ale stačila jsem je ještě vyfotit. Druhý zůstal seděl na náhrobku, i když jsem přišla až k němu.
Snímek jsem odbarvila ...

... pohled na kostel ze hřbitova ...

... a závěrečné ohlédnutí, když jsem se vracela k autu ...

... byla to rychlovka, ukecala jsem totiž přítele, aby mi v Jarošově zastavil. On kostel nefotil, čekal na mě v autě.

Zítra vás opět pozvu na procházku kolem dalšího rybníka.

Přeji pěkný večer a dobrou noc!

Retenční nádrž Chabravec

29. července 2015 v 20:40 | Hanka |  Příroda ČR

Horní Bolíkov je vesnice, část obce Studená, která leží asi 2 km východně od Studené v okrese Jindřichův Hradec.
V katastru této obce se nachází retenční nádrž s názvem Chabravec.
Právě zde jsme se zastavili při naší sobotní cestě 18. července.

Pozn.: Retenční nádrž = malá vyrovnávací přehrada.

Den byl opět velice horký, proto přišla zastávka u vody náramně vhod ...

... jako všude jinde, byla voda v nádrži dost kalná, naštěstí se v ní však zrcadlila modrá obloha ...

... šla jsem po hrázi a fotila pohled na vodu z různých úhlů, jako vždycky ...

... kolem nádrže rostlo poměrně dost trsů orobince, ale taky ho dost plavalo ve vodě ...

... orobinec vypadá u vody moc hezky, ale tohle rákosí se mi líbilo ještě víc ...

... vyfotila jsem i přepad z nádrže ...

... následují dva snímky z levé strany nádrže pod hrází ...

... když jsme od nádrže odcházeli, pořídila jsem ještě několik záběrů hráze s odtokovým korytem ...

... na závěr přidávám pro zpestření dva snímky vrbiny tečkované (asi) od lesní cesty, kde jsme parkovali ...

... tohle tedy byl začátek našeho výletu 18. července. Pokračování uvidíte zítra.

Pro dnešek přeji příjemný klidný večer!

Hmyz - Insecta

28. července 2015 v 21:59 | Hanka |  Hmyz a pavouci

Opět se mi podařilo shromáždit několik hmyzích potvůrek, proto jsem se rozhodla, že vám je dnes ukážu. Tentokrát mezi nimi, bohužel, nejsou žádné neobvyklé exempláře. I tak si myslím, že milovníky hmyzu následující snímky potěší.

Čmeláci jsou velice pilní ...

... tihle dva se v podvečer motali na květu pcháče zelinného jako opilí.

Klopušku černou jsem na blogu ještě neměla. Je to malinká ploštice a podmínky na její vyfocení byly velmi špatné. Snímek jsem musela hodně oříznout, takže kvalita, i tak bídná, vzala za své úplně.

Mravence lesního se mi podařilo vyfotit nějakým nedopatřením. Jak vidíte na snímku, sluneční záře je někdy na škodu, protože vytváří ostré kontrasty, které moje zrcadlovka nezvládá.

Ovád - bzikavka dešťová - se nám usadil na zadním okně auta a pustil se do hygieny.

Páteříček obecný má krásná kukadla.

Invazní slunéčko východní se k nám dostalo z východní Asie.

Slunéčko sedmitečné je naše a zná ho každé malé dítě.

Šidélka páskovaná se fotí dost těžko, zvlášť když fouká vítr a třesou se ruce. Nastavila jsem na foťáku menší hloubku ostrosti a ostřila na oči horního šidélka.

Tesaříky obecné (snad jsem je nezaměnila s černohrotými) můžete vidět téměř všude.

Včeliček se mi letos podařilo vyfotit jen velice málo.

Zlatohlávek tmavý nemá zrovna jméno odpovídající vzhledu.

To je prozatím z říše hmyzu všechno, ale budu lovit dál.

Zítra vám ukážu první sérii fotografií z naší další cesty po jižních Čechách, na kterou jsme se vydali v sobotu 18. července.

Pro dnešek se s vámi loučím a přeji příjemný večer!

Červencový podvečer

27. července 2015 v 20:02 | Hanka |  Západ slunce

Dnešní fotografie budou čistě přírodní a odpočinkové. Zakončím jimi náš sobotní výlet 11. července. Fotky, které jsem z tohoto dne zatím nezveřejnila, si nechám na pozdější dobu, až nebudu mít žádné aktuální. Stejně mám čtrnáctidenní skluz.

Z Moravského krasu jsme odjížděli před sedmou hodinou večer, takže ještě zbyl čas na dvě zastávky. Ta první byla v polích někde u Velké Bíteše ...

... a byla jen krátká ...

... jeden snímek jsem pořídila za jízdy ...

... před osmou hodinou večer jsme zastavili na delší dobu u Vícenic na Třebíčsku u jednoho pěkného rybníka. Už dlouho se nám nepodařilo vyfotit západ slunce a zde se naskytla skvělá příležitost ...

... těsně u kraje rybníka jsem zahlédla jakousi zajímavou růžovou kytku. Vzhledem k tomu, že jsem mírně krátkozraká, musela jsem k ní slézt po kamenitém svahu. Opět nade mnou poletovalo několik andělů strážných, protože jeden by mě nezvládl.
Z kytky se vyvrbil šmel okoličnatý, který jsem na Třebíčsku doposud neviděla ... spárovala jsem ho s nasvíceným rákosím ...

... úzké molo bylo taky příhodným objektem na focení ...

... pořídila jsem i dva snímky bokem a zády k slunci, podvečerní světlo bylo totiž nádherné ...

... dál už jsem sledovala a fotila jen západ slunce, vydařil se opravdu pěkně ...

... zhruba ve tři čtvrtě na devět sluníčko zapadlo ...

... a my se vydali k domovu náramně spokojení s krásným výletem.

Asi před hodinou se u nás strhla pořádná dešťová přeháňka, máme trochu zalito a teď už zase svítí sluníčko.
Déšť jsem poslala dál. Snad dojde i tam, kde zatím nespadla ani kapka!

Přeji vám příjemný pondělní večer!

Modrý kostel ve Sloupu

26. července 2015 v 21:21 | Hanka |  Církevní stavby

Poutní kostel Panny Marie Bolestné jsem fotila v sobotu 11. července ještě předtím, než jsme zajeli ke Sloupsko-šošůvským jeskyní, a potom ještě jednou, když jsme se od jeskyní vraceli.

Když jsem vjížděli do městyse, naskytl se nám tento pohled ...

... uznejte sami, že jsem tuhle krásu musela vyfotit. Bohužel, na jedné straně kostela stálo lešení, takže jsem fotila jen z druhé strany, což bylo zase v protisvětle ...

... když jsme ke kostelu zajeli podruhé, šla jsem vyfotit i kliky a kování. Na to, jak je kostel krásný, kování není nic moc ...

... při té příležitosti jsem zjistila, že je kostel otevřený ... žádné mříže, mohlo se dovnitř a bez poplatku ...

... u vchodu seděla velice sympatická studentka (odbývala si tu prázdninovou brigádu) a prodávala poutní oplatky - koupila jsem si tři příchutě Mrkající ...

... neměla jsem na focení interiéru moc času, protože slečna v pět hodin zavírala kostel a už bylo těsně před pátou ...

... autorem čtyř obrazů nad bočními oltáři je Kašpar František Sambach. Obrazy jsou zasvěceny s. Josefu, sv. Anně, sv. Františku z Assisi a sv. Karlu Boromejskému. Po stranách každého obrazu jsou sochy andělů a světců vytvořené moravským sochařem Janem Adamem Nesmannem ...
(opsáno z letáčku, který jsem si rovněž zakoupila v kostele)

... nakonec jsem ještě vyfotila varhany. Kvůli velkému oknu uprostřed nejsou pořádně vidět a fotka za moc nestojí, protože si moje zrcadlovka nedokázala poradit s přesvětlením ...

... to je z kostela i ze Sloupu všechno. Vyfotila jsem pak ještě jeden kostel v jiné obci, ale ten asi nechám na později.

Užijte si příjemný večer poslední červencové neděle a do nového týdne vykročte s patřičným elánem!

Housenky a vřetenušky

26. července 2015 v 1:11 | Hanka |  Hmyz a pavouci

Sobotní článek jsem nestihla, protože jsme se vrátili z výletu skoro v jedenáct hodin v noci. Článek, který jsem na včerejšek slíbila, uvidíte dnes večer, ale nechci ošidit vás ani sebe, proto dávám na blog rychlovku, která nevyžaduje moc práce. Následujícími fotografiemi udělám zcela určitě radost Kitty Diviznačce.

Během našich výletů a venčení psů občas "ulovím" nějaký hmyz. Ulovené housenky a vřetenušky jsou z července.
Housenky neznám a neumím je ani najít a vřetenušky jsem určila jako mateřídouškovou a obecnou.
To je všechno, co jsem vám chtěla sdělit a teď už se jenom podívejte, jaké divy dokáže příroda.

Trochu nám sprchlo a docela pěkně se ochladilo, takže se nám určitě bude lépe spát.

Přeji vám všem klidnou dobrou noc a pohodovou neděli!

Moravský kras naposledy

24. července 2015 v 23:23 | Hanka |  Příroda ČR

Dnes vám ukážu poslední záběry z Moravského krasu.
Od Kateřinské jeskyně jsme přejeli na parkoviště ke Sloupsko-šošůvským jeskyním, ale dovnitř jsme už nešli. Fotili jsme jen to, co bylo vidět venku.

Sloupsko-šošůvské jeskyně jsou rozsáhlým komplexem dómů, chodeb a obrovských podzemních propastí vytvořených ve dvou patrech. Nejznámější Eliščina jeskyně má vynikající akustiku, a proto je příležitostně využívána pro koncerty komorní hudby. Prohlídkové trasy Sloupsko-šošůvských jeskyní jsou spojeny s prohlídkou jeskyně Kůlna, kde byly nalezeny části lebky neandrtálského člověka asi 120 000 let staré. Sloupsko-šošůvské jeskyně jsou také charakteristické křehkou a barevnou krápníkovou výzdobou.

Vyfotila jsem vchod do komplexu ...

... a kus volně přístupné chodby ...

... potom už jsem fotila jenom na volném prostranství ...

Osamocená skála naproti vchodu do Sloupsko-šošůvských jeskyní je vysoká 19 m a představuje významný horolezecký terén nižší náročnosti. V její blízkosti se propadá do podzemí Sloupský potok. Za vyšších vodních stavů se kolem skály tvoří malé jezero. Roku 1756 byla na vrcholu postavena socha sv. Šimona, dnes z ní stojí jen část podstavce a vedle litinový kříž. Skalní útvar "Hřebenáč" je hojně využíván horolezci jako cvičná skála.

... mít svatbu v jeskyni nemusí být vůbec špatné, zvlášť za tak horkého dne, jaký byl v sobotu 11. července. Když už jsme se připletli tak blízko, troufla jsem si nenápadně pořídit pár záběrů ...

... z jeskyní Moravského krasu je to všechno, ale zítra si ještě zajdeme do městyse Sloup.

Přeji vám dobrou noc a co nejlépe prožitý poslední červencový víkend!

Moravský kras - Kateřinská jeskyně

23. července 2015 v 21:21 | Hanka |  Příroda ČR

Kateřinská jeskyně se nalézá na začátku Suchého žlebu, asi 500 metrů východně od Skalního mlýna. Je součástí staré výtokové jeskyně, o čemž svědčí nápadné stopy po proudících vodách a jejich erozní činnosti. Kateřinská jeskyně byla též bohatým nalezištěm kostí pleistocénních zvířat, především medvědů. Pro veřejnost je otevřena od roku 1910.

Vchod do jeskyně tvoří gotický portál, jímž se návštěvníci dostanou do Hlavního dómu, největší prostory v Moravském krasu a zároveň největšího veřejnosti přístupného podzemního dómu v ČR (délka 97 m, šířka 44 m, výška 20 m). Tento dóm vyniká výbornou akustikou, a proto jsou zde několikrát do roka pořádány koncerty.
Z Hlavního dómu trasa pokračuje do tzv. Nové jeskyně, kde se návštěvníci mohou pokochat barevně nasvíceným útvarem Čarodějnice a Bambusovým lesíkem tvořeným vzácnými, několik metrů vysokými hůlkovými stalagmity.
K dalším zajímavým krápníkovým útvarům patří například Ovečky a Sintrový vodopád.

Ze snímků nepoznám, až na několik výjimek, co jsem vyfotila. Mám totiž jiné záběry než jsou v brožurách a na internetu, takže je nedokážu dost dobře porovnat. Snad vám to nebude vadit.

Na prvních dvou záběrech je zdařilá atrapa kostry jeskynního medvěda ...

... na dalších fotkách uvidíte stěny jeskyně a krápníkovou výzdobu ...

Krápníková výzdoba Kateřinské jeskyně je bohatá a unikátní. Především v části zvané Bambusový lesík, kde se nacházejí až tři metry dlouhé stalagmity a stalagnáty s průměrem pouhých 3 až 4 cm.

Kateřinská jeskyně je významným zimovištěm netopýrů, jedním z nejvýznamnějších v Moravském krasu. Během zimování tady bylo spočteno až 200 kusů netopýrů. Nejčastěji zastoupeným druhem je netopýr velký (Myotis myotis) - asi 150 jedinců a vrápenec malý (Rhinolophus hipposideros) - asi 50 jedinců. Z důvodu ochrany těchto létajících savců je Kateřinská jeskyně v zimních měsících uzavřena.

Prohlídka jeskyně zabere asi 30 minut a délka prohlídkového okruhu činí 430 m. Teplota vzduchu se pohybuje v rozmezí 7-8°C, relativní vlhkost je asi 99 %.

... na závěrečné fotografii je přírodní útvar zvaný "Čarodějnice" - jinak též symbol Kateřinské jeskyně. Tento jediný záběr jsem byla nucena vyfotit bleskem. Průvodkyně sice objekt nasvítila, jenže vzhledem k tomu, že jsme se záměrně pohybovali až na konci štrůdlu, dostali jsme se k čarodějnici, když opět tonula ve tmě. Použila jsem červený filtr, abych útvar zvýraznila. Celá čarodějnice, kromě hůlky, o kterou se opírá, je dílem přírody ...

... z Moravského krasu to ještě není všechno. Zítra se podíváme na jiné místo.

Pro dnešek se s vámi loučím a přeji pěkný večer!

Interiér kostela sv. Cecílie v Lipůvce

22. července 2015 v 21:42 | Hanka |  Církevní stavby

Plním slib ze včerejška, že vám ukážu, co jsem vyfotila uvnitř kostela sv. Cecílie v Lipůvce.

Všimla jsem si, že jsou dveře do kostela otevřené. Vyfotila jsem nejdřív vchod zespodu, vystoupala po schodech, vyfotila latinský nápis nad portálem a do třetice přes mříže kostelní loď ...

... potom jsem uvnitř uviděla paní, o které jsem se zmínila ve včerejším článku. Zeptala jsem se, jestli si můžu nafotit pár záběrů a ona mi nabídla, že mě pustí dovnitř.
Jsem jí moc vděčná, jenom doufám, že z toho nebude mít nějaké problémy, když fotky zveřejním!

Ještě nikdy jsem nevyfotila jednotlivá zastavení Křížové cesty, v tomto kostele se mi to podařilo. Obrazy jsou sestavené chronologicky ...

Poměrně strohému interiéru kostela dominuje hlavní oltář, pocházející z doby vzniku kaple, tedy z poloviny 18. století. Oltář obsahuje obraz patronky kostela (a obecně pak hudebníků) sv. Cecílie a po stranách zlacené řezby akantových rozvilin (stylizovaný rozvětvený rostlinný ornament) s hlavičkami andílků. Místo nástavce je završen pouze plastikou Božího oka se zlacenými paprsky.
Ve věži jsou zavěšeny zvony z nedalekého zaniklého kostelíka sv. Klimenta, pocházející již z 16. a z počátku 17. století.

... a na závěr pohled na varhany ... vzpomněla jsem si na Marušku (Marijakes), která je sbírá ...

... to je z Lipůvky všechno. Zítra se podíváme znovu do Kateřinské jeskyně.

Přeji vám příjemný večer!