Červenec 2013

Nové Hrady - město

30. července 2013 v 21:41 | Hanka |  Města a obce ČR

Historické jádro města Nové Hrady patří mezi městské památkové zóny.

Moc jsem toho ve městě nenafotila, ale i z toho mála si můžete o Nových Hradech udělat docela slušný obrázek. Je to malebné, hezky upravené, čisté město.

Tyhle pěkné domky jsem vyfotila cestou na hrad v Komenského ulici ...

... další fotografie jsou pořízeny z různých částí čtvercového náměstí ...

... "oáza" s kašnou ...

... pohled od kašny ...

... kostel svatého Petra a Pavla ...

... a nakonec radnice, která nebyla, bohužel, dobře osvětlená ...

... tím naše návštěva Nových Hradů skončila, ale sobotní výlet ještě u konce není.

Zítra jedeme do Prahy pro opravený foťák. Chválabohu, podařilo se, za což vděčím i vám, protože jste drželi palce! Takže díky a zítra večer naviděnou!

Novohradská kovárna

29. července 2013 v 21:24 | Hanka |  Technické památky

Když jsme šli v sobotu Komenského ulicí k hradu, všimli jsme si po pravé straně pěkné zajímavé chalupy. Rozhodli jsme se, že nejdřív přijde na řadu hrad a potom chalupa. Hrad už jste viděli a dnes vám ukážu chalupu, z které se vyklubala kovárna.

Novohradská kovárna má dost dlouhou a zajímavou historii, o té se dočtete třeba na novohradských stránkách, ale nedočtete se na nich o tom, jak jsme byli pěkně přijati, že jsme byli jedinými návštěvníky a setkali jsme se s velice milými lidmi.

Nejdříve jsem vyfotila chalupu cestou na hrad ...

... po prohlídce hradu jsme kovárnu okukovali nejprve z uctivé vzdálenosti, ale pak jsme šli nenápadně blíž. Hned se nás ujal jeden člověk, zaplatili jsme zanedbatelné vstupné a šli na prohlídku s výkladem. Uvnitř se smělo fotit, což jsme uvítali s nadšením.
Nejdřív jsme si vyfotili kováře při práci ...

... nebyl to žádný hromotluk, ale svaly měl slušné ...

... u výhně muselo být jako v pekle! Všimněte si, že se kovář ohání levou rukou ... omlouvám se, fotky nejsou kvalitní ani při zvýšené citlivosti, protože bylo v kovárně velice málo světla ...

... zátiší s podkovářským nářadím a podkovami ...

... potom jsme šli na prohlídku obytné části, zde bylo taky málo světla, ale další velice ochotný člověk přinesl halogenovou lampu a svítil nám ...

... při řeči jsme zjistili, že je to Holanďan, mluvil však velice dobře česky ...

... prohlídka skončila, my jsme se rozloučili a pořídili poslední snímek kovárny zvenčí ...

... vedle kovárny v ohradě se pásly tři kozičky, jednu z nich jsem vyfotila, vypadala jako roztomilý čertík ...

... dnes je to všechno, ale zítra vám ještě ukážu pár historických domů a pak se s městem Nové Hrady rozloučíme.

U nás před chvílí skončila docela slušná bouřka s lijákem. Je pěkně zalito a krásně se ochladilo. Doufám, že u vás je to podobné.

Přeji příjemný večer a klidnou noc.

Státní hrad Nové Hrady

28. července 2013 v 21:25 | Hanka |  Hrady a tvrze

Gotický hrad Nové Hrady se nachází ve stejnojmenném městě v okrese České Budějovice na úpatí Novohradských hor.

Od roku 1635 sloužil hrad převážně k hospodářským účelům a po druhé světové válce bylo panství předáno státu. V padesátých letech minulého století byly na hradě zřízeny expozice, část hradu sloužila k bydlení a část zabrala lidová škola umění. Tak je to dodnes, ale v roce 2002 přešel hrad do správy Státního památkového ústavu.

Tento hrad jsme navštívili včera kolem jedné hodiny odpoledne, tedy v době, kdy bylo slunce nejvýš a nejvíc pražilo. Pot mi stékal do očí, skoro jsem neviděla, ale fotila jsem, jak to nejlíp šlo.
Prohlídku interiérů jsme vynechali, přestože hrady občas procházíme i uvnitř. Včera se to vůbec nedalo, tak se podívejte, co jsem nafotila zvenčí ...

... v jednom okně jsem vyfotila krásný květ bílého muškátu, trochu jsem ho upravila, abych udělala radost VendyW ...

... za necelou hodinu už jsme byli tak uvaření, že jsme areál hradu opustili - ještě pohled zpátky ...

... a pak jsme se zašli občerstvit do cukrárny, která byla kousek pod hradem. Dala jsem si moc dobrou zmrzlinu. ;-)

V Nových Hradech ještě zůstaneme, ve městě toho bylo k vidění víc.

Přeji vám pěkný zbytek nedělního večera a klidnou noc bez bouřek a krupobití!

Malá poznámka na úplný závěr.
Dnes ve čtyři odpoledne jsme měli na venkovním teploměru v podkroví 41°C a v bytě 36°C. V bytě doteď klesla teplota pouze o 1 stupeň. Hodlám si na noc ustlat v lednici, je tak velká, že se do ní v polosedě vejdu. ;-)))

Záběry z jižních Čech

28. července 2013 v 0:31 | Hanka |  Skanzeny a chalupy

Včera jsme se opravdu vydali do jižních Čech s úmyslem navštívit především Třeboň. Jako obvykle nám to kvůli různým neplánovaným zastávkám nevyšlo, i když jsme přes Třeboň jeli, a to dokonce dvakrát.

Abych nepředbíhala ... naše první zastávka se uskutečnila v jihočeské obci Jilem. Pokaždé, když přes ni jedeme, díváme se na rybníček na návsi. Včera jsme u něho konečně zastavili ...

... most přes rybník Vítek, který spojuje obce Stará a Nová Hlína, jsme už jednou fotili, ale jen zdálky ...

... sloup a dráty jsem neodstranila, byl by to dost velký zásah ...

... na jedné lesní cestě jsme si dali svačinu a já přitom vyfotila žluťáska řešetlákového ...

... a taky jeden krásně barevný pohled do lesa přes silnici ...

... později odpoledne jsme jeli přes obec Mažice a vyfotili si přes rybníček tenhle krásný kostelík ...

... v obci se právě chystala pouťová zábava, tak jsme se tam dlouho nezdržovali ...

... momentálně je to všechno, ale už dnes večer vás zavedu na další místo v Jihočeském kraji.

Přeji vám dobrou noc a příjemnou neděli.
Hlavně dejte pozor na úpal a úžeh a dodržujte pitný režim, neděle bude tepelně hodně náročná!!!

Sléz pižmový a západ slunce

26. července 2013 v 22:29 | Hanka |  Rostliny

Sléz pižmový (Malva moschata) je vyšší vytrvalá bylina s růžovými květy roztroušeně rostoucí na suchých lukách, v křovinách, na železničních náspech a při okrajích cest. Květy bývají někdy i bílé. Rostlina voní pižmem - viz ATLAS ROSTLIN.

Tahle bylina roste v hojném počtu kolem Nadvesního rybníka u Prostředního Vydří. Sléz s bílými květy jsem ještě nikdy neviděla, ale tady ho byla spousta. Zvláštní je i to, že sléz roste u rybníka.
Letos mám na bílé varianty květin štěstí. Poprvé jsem viděla bílý plicník, pomněnku a teď i sléz. Možná to nějak souvisí s letošním počasím. To mě jen tak napadlo, nejspíš to bude úplně jinak.

Nebudu se pouštět do dalších úvah, raději vám ukážu květy, které jsem u rybníka vyfotila ...

... nejprve sléz bílý ...

... sléz v obvyklé růžové barvě ...

... a to je od Nadvesního rybníka všechno.

Jeli jsme dál přes Kostelní Vydří a chtěli se ještě zastavit u Karmelitánského kláštera, od toho jsme však rychle upustili, protože kolem kláštera stály snad stovky aut. U benzínky jsme pak zjistili, že se tam koná pouť. Projeli jsme Dačice, a potom už Jemnici na Třebíčsku a sluníčko se sklánělo k západu. Nemohli jsme najít žádné vhodné místo, nakonec jsme museli zastavil u jednoho pole (určitě poznáte, co na něm rostlo) a vyfotit západ slunce trochu jinak ...

... tímto se s vámi loučím a přeji vám dobrou noc a krásný víkend.

Vyprázdnila jsem archiv, ale zítra máme namířeno do jižních Čech, tak ho snad zase naplním.

Rybník s břízami u Prostředního Vydří

25. července 2013 v 22:46 | Hanka |  Příroda ČR

Jak jsme tak minulou sobotu jezdili Vysočinou, ocitli jsme se občas v Jihočeském kraji. Bylo to i v případě Prostředního Vydří. Tato obec se nachází nedaleko Dačic v okrese Jindřichův Hradec.
Už se sice připozdívalo, ale počasí bylo tak krásné, že se nám vůbec nechtělo domů. Zastavili jsme u jednoho pěkného rybníka.

Nejdříve jsme šli po hrázi kolem bříz ...

... dále jsem pořídila dva snímky proti sluníčku skrze břízy ...

... a tohle už je Nadvesní rybník v celé své kráse ...

... u rybníka se krásně vyjímaly trsy rostliny s něžnými sytě růžovými květy, jmenuje se kyprej vrbice ...

... nechyběl ani orobinec ...

... a všelijaké trávy ...

... na břehu jsme ještě objevili další květiny, které vám ukážu zítra samostatně ...

... tady trochu předbíhám, tohle už je zpáteční cesta ...

... zítra vám ukážu závěrečnou sérii snímků z minulé soboty. Pokud to vyjde, nafotím tuto sobotu další.

Přeji vám dobrou noc a klidný poslední pracovní den tohoto týdne!

Bolševník a slunce

24. července 2013 v 21:12 | Hanka |  Rostliny

Tvrdit o miříkovité kytce na fotografiích, že se jedná o bolševník (obecný), je trochu odvážné, ale vzhledem k tomu, že jsem v zápalu experimentování zapomněla vyfotit kytku celou, dá se to dost těžko poznat.

Na louce u Dobré Vody tyhle rostliny dost vyčnívaly a mě hned napadlo, že bych mohla využít sluníčka a trochu si zaexperimentovat.

Tohle mi z toho vyšlo ... na první dva snímky jsem měla nastavenou clonu č. 8 ...

... potom jsem clonové číslo zvýšila na 22 ... určitě vidíte rozdíl ...

... snímků se sluníčkem jsem nafotila nejmíň třicet, ale vybrala jsem z nich jenom několik zdařilejších ...

... tyhle fotky bohatě stačí, ale přidávám ještě dvě jiné pro Lenku ...

... čičorka pestrá ...

... a štírovník růžkatý, kterého byla plná louka. Obě byliny jsou z čeledi bobovitých ...

... pro dnešek je to všechno, ale náš sobotní výlet ještě nekončí.

Přeji vám příjemný středeční večer!

Na louce u Dobré Vody

23. července 2013 v 22:21 | Hanka |  Příroda ČR

Bylo po šesté hodině, když jsme v sobotu zastavili u jedné louky nedaleko obce Dobrá Voda u Mrákotína. To už jsme se pomalu vraceli k domovu. Louka byla plná žlutého štírovníku růžkatého, za ní pole s rozkvetlým mákem a k tomu topoly a modrá obloha, ... prostě letní idylka.

Nejdříve jsem vyfotila makové pole ...

... vysoko nad námi se vznášel dravec, zkoušela jsem ho zaměřit teleobjektivem, ale moc se mi to nedařilo ...

... tak jsem se zase raději vrátila na zem ...

... ještě mák v detailu ...

... a dál už na fotkách září štírovník ...

... musím říct, že tolik jsem ho na jednom místě kvést ještě neviděla ...

... na nedalekém rozcestí jsem ještě vyfotila Boží muka ...

... čímž se s vámi pro dnešek loučím, ale na louce ještě zůstaneme. Zítra vám ukážu proč.

Přeji vám dobrou noc a krásné středeční ráno!

Kostel a lekníny v Sumrakově

22. července 2013 v 22:07 | Hanka |  Církevní stavby

Možná si ještě vzpomenete na střechu kostela, kterou jsem vyfotila za jízdy z auta, když jsme jeli před nedávnem z jižních Čech. Byl to kostel sv. Barbory v obci Příseka. Přes tuhle obec jsme jeli znovu tuto sobotu a tak jsem kostel vyfotila celý.

V sobotu jsme jezdili většinou po Vysočině, ale zabrousili jsme i do jižních Čech a zastavili se v obci Sumrakov v okrese Jindřichův Hradec. Zaujal nás tady totiž malebný kostelík, který stál na návsi u rybníčku plného růžových leknínů. Této kombinaci se prostě nedalo odolat.

Doufám, že vás pohled na rybníček s lekníny po dnešním parném dni aspoň trošku osvěžil.

Přeji pěkný zbytek pondělního večera.

Kostel sv. Jana Nepomuckého u Telče

21. července 2013 v 22:02 | Hanka |  Církevní stavby

Neděle byla opravdu slunečná a teplo až moc, ale už je večer, trochu se ochladilo a my můžeme pokračovat v naší včerejší cestě.

Od Radonína jsme se vydali směrem na Telč a zastavili se pod jedním návrším, na němž stojí kostel, který už jsme chtěli několikrát navštívit. Protože jsme včera neměli žádný spěch ani konkrétní plán, ke kostelu jsme zašli.

Nejprve jsem vyfotila tabulku na venkovní zdi kostela ...

... potom jsem pořídila několik snímků kostela zvenčí ...

... "přilehlá nedokončená stavba", o které se píše na tabulce, je dokončená a má soukromého majitele ...

... majitel s rodinou byl venku a my jsme nechtěli na jejich pozemek vstupovat ...

... z přilehlé budovy je proto vidět jen malá část ...

... dveře do kostela byly otevřené, nikde žádný zákaz, tak jsme vyfotili i vnitřek ... nejprve opět tabulka s informacemi ...

... pak pohled na hlavní oltář ...

... jeden zákaz tady přece jenom byl - šňůra natažená v uličce mezi kostelními lavicemi se zákazem vstupu k oltáři ...

... fotila jsem jak nejlíp to šlo, ale kvůli šňůře ze špatného úhlu ...

... kazatelna šla vyfotit docela dobře ...

... posledním snímkem z vnitřku kostela jsou varhany umístěné nad vchodem ...

... ke kostelu se jde pěkným březovým hájkem, břízky jsem vyfotila až na zpáteční cestě ...

... pod kostelním návrším v poli jsem ještě vyfotila v protisvětle kříž ...

... a to už je pro dnešek všechno.

Přeji vám příjemný zbytek nedělního večera, dobrou noc a pěkné dny v novém týdnu!