Srpen 2012

Hrad Litice - exteriéry

31. srpna 2012 v 22:56 | Hanka |  Hrady a tvrze

Hrad Litice byl založen na sklonku 13. století za vlády posledních Přemyslovců. První písemná zmínka o Liticích pochází z roku 1304. Mezi vlastníky hradu se ve 14. století objevují i dva lucemburští panovníci, a to Jan Lucemburský a Karel IV. V roce 1371 se na hradě usadili páni z Kunštátu a Poděbrad, kteří podporovali Jana Žižku. V roce 1421 získal hrad pověst o nedobytné pevnosti, když odolal útoku slezských katolických knížat. Tuto pověst si uchoval i v následujících stoletích.
Tohle jsem ve zkratce opsala ze skládačky zakoupené na hradě, pokud máte zájem o další informace, najdete je třeba tady.

Když jsme došli k hradu, svítilo sluníčko, ale během prohlídky se začalo zatahovat ...

... prošli jsme vstupní branou ...

... a dostali se do dolního hradebního okruhu ...

... pohled na hrad od vstupní brány ...

... torzo hospodářského stavení ...

... cesta k Jižnímu paláci ...

... touto dobou už bylo zataženo ...

... došli jsme k Jižnímu paláci, koupili si vstupenky a šli si prohlédnout vnitřek, vybrali jsme si prohlídku bez průvodce ...

... když jsme byli uvnitř, spustil se pořádný liják a přidala se i bouřka. Snažila jsem se z věže fotit blesky, ovšem marně! Fotila jsem tedy raději vnitřek hradu, což vám ukážu zítra ... když se déšť zmírnil, hrad jsme opustili, stejně už se zavíral ...

... déšť pomalu ustával a za chvíli vykouklo sluníčko ...

... ale stejně jsme zmokli, pláštěnky jsme totiž nechali dole v autě ...

... jedna perlička pro pobavení na závěr, když jsme došli dolů, všimla jsem si této cedulky, tohle jsem si rozhodně nemohla nechat jen pro sebe!

Pro dnešek je to všechno a zítra se podíváme dovnitř hradu.

Přeji vám dobrou noc a pohodový víkend.

Cesta k hradu Litice

30. srpna 2012 v 22:01 | Hanka |  Příroda ČR

Z Litomyšle jsme se vydali k dalšímu cíli, a tím byl hrad Litice. Horko nás pěkně sužovalo, ale chtěli jsme maximálně využít volného dne.
Litice nad Orlicí jsou malá vesnička v údolí Divoké Orlice v okrese Ústí nad Orlicí. Nad ní se v zalesněném kopci nachází zachovalá zřícenina stejnojmenného hradu.

Zaparkovali jsme auto ve vsi a vydali se po celkem pohodlné cestě k hradu, opět jsem fotila všechno, co mě nějak zaujalo, třeba kněžici rudonohou ...

... nebo dřevěnou kapličku a malebné chaloupky ...

... a dál už jsme šli lesem ...

... poslední úsek cesty ...

... a najednou se před námi objevily hradby ...

... zítra vás provedu hradem.

Mějte se hezky a prožijte v pohodě poslední srpnový den.

Zámecké návrší v Litomyšli

29. srpna 2012 v 22:29 | Hanka |  Zámky a zámecké parky

Celé zámecké návrší v Litomyšli prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Areál je krásný i v současnosti, těším se, jak bude vypadat po revitalizaci.

V zámeckém parku jsem vyfotila několik soch, protože však jsou umístěny v zeleném přítmí stromů, trochu se ztrácejí ...

... takové pozadí je pro sochy mnohem lepší ...

... nepodařilo se mi najít, co je tohle za stavbu (asi neumím hledat), stojí v areálu zámku ... třeba poradí Vendy! ;-) ... poradila Ema, jedná se o altánek ve francouzské zahradě ... díky, Emi! ...

... projekt revitalizace zámeckého návrší ...

... objekty revitalizace ... všude je lešení a stavební materiál ...

... tahle budova k zámeckému návrší asi nepatří, ale stojí v bezprostřední blízkosti a vypadá moc hezky ... ozvala se Katka, která mi potvrdila, že budova není součástí zámeckého návrší, jedná se o léčebnu dlouhodobě nemocných. Díky, Katko! ...

... rekonstrukce zámeckého návrší trvá již rok a jelikož je dotovaná evropskými fondy, musí být dokončená v příštím roce. Nejspíš bychom měli držet palce, aby se podařilo termín dodržet.

To je z Litomyšle všechno, zítra se přesuneme na jiné místo.

Dobrou noc!

Zámek v Litomyšli

28. srpna 2012 v 21:47 | Hanka |  Zámky a zámecké parky

Minulou středu měl přítel dovolenou, proto jsem si vzala volno i já (od domácích prací) a vyjeli jsme objevovat další krásy naší země. Tentokrát se jelo podle mého plánu. U někoho na blogu jsem totiž viděla zámek v Litomyšli (ovšem za nic na světě si nevzpomenu u koho) a napadlo mě, že bychom se na něj mohli podívat. Počasí bylo fajn, nálada jakbysmet, tak jsme vyrazili.

Zámek v Litomyšli je jedním z největších renesančních zámků v ČR ... v současné době na něm probíhají dost rozsáhlé opravy, při focení jsem se snažila veškerým známkám rekonstrukce vyhnout ...

... nenápadný vchod do zámku ...

... s kouskem moderního umění vedle schodů ...

... nádvoří a nádherné arkády ...

... nakoukli jsme i dovnitř ...

... boční pohled ze zámecké zahrady ...

... a nakonec několik detailů ...

... sgrafita jsou úžasná ...

... zámek se mi moc líbil, doufám, že vám taky. V Litomyšli ještě zůstaneme, zítra se podíváme na další zajímavé stavby.

Přeji pěkný zbytek večera a dobrou noc! :-)

Pohled z výšky a zpáteční cesta

27. srpna 2012 v 21:08 | Hanka |  Příroda ČR

Se zříceninou hradu Zubštejn jsme se rozloučili, ale než ji opustíme definitivně, podíváme se ještě od hradu dolů do kraje ...

... následující fotky už jsou ze zpáteční cesty ...

... vyfotila jsem si i zámek Letovice, který mám na blogu z dřívějška ...

... balíky slámy jsou i na Žďársku ...

... poslední zastávka a pohled na krajinu Žďárska ...

... to je z neděle 19. srpna všechno. Tentokrát jsem západ slunce nefotila, protože jsme jeli domů dost brzy.

Všechny vás zdravím a přeji pěkné dny v posledním srpnovém a zároveň i prázdninovém týdnu.

Zřícenina hradu Zubštejn

26. srpna 2012 v 21:22 | Hanka |  Hrady a tvrze

Přítel vyšel a já se vyškrábala na kopec k Zubštejnu a jakmile jsem popadla dech, pustila jsem se do fotografování. Sluníčko do nás na kopci pěkně pralo, zažila jsem jak štípe sůl v očích, není to vůbec nic příjemného.

Nejprve jsem vyfotila hrad zespodu, že se mi před objektiv připletl otakárek, jsem si všimla až na fotce ... vidíte ho? ...

... snímek zboku ...

... schody, po kterých jsme vystoupali k hradu ...

... most do jádra hradu ...

... pohled dolů na obléhací stroje - zleva doprava: prak, obléhací věž a katapult ...

... štítová věž ...

... vnitřek hradu - průhled ...

... motýl, který se mi na začátku připletl před objektiv - nádherný otakárek fenyklový ...

... fotila jsem i krajinu pod námi, ale tu vám ukážu až zítra ... pomalu se vracíme ... boční záběr z jiného úhlu ...

... typický čelní pohled ...

... poslední záběr ...

... a jdeme dolů ...

... pokud byste měli zájem o informace týkající se historie Zubštejna, můžete se podívat SEM nebo taky SEM.

Pro dnešek se s vámi loučím, přeji pěkný zbytek nedělního večera, dobrou noc a skvělý start do posledního srpnového týdne! :-)

Jarmilka našla na internetu pár obrázků, přidávám jeden, na kterém je hrad v původní podobě. Díky, Jarmilko!!!

Cesta na Zubštejn

25. srpna 2012 v 21:16 | Hanka |  Příroda ČR

Minulou sobotu jsme měli rodinnou oslavu, jak jsem už psala, proto jsme se vydali na výlet v neděli v tom příšerném vedru. Rozhodli jsme se, že si zajedeme ke zřícenině hradu Zubštejn. Není to od nás moc daleko a letos jsme ještě na žádném hradě nestrašili. Zříceninu Zubštejna jsme navštívili už jednou, a to asi tak před patnácti lety, tenkrát jsem ještě fotila na kinofilm a moc mi to nešlo.

Cestou jsme, jako obvykle, občas zastavili a fotili krajinu ...

... kostel v obci Rozsochy je krásný, jeho červená barva se mezi zelení pěkně vyjímá ...

... před Pivonicemi jsem vyfotila hrad Zubštejn, který je zdálky dobře vidět díky tomu, že byly v jeho okolí vysekány stromy, při naší první návštěvě hrad zdálky vidět nebyl ...

... potom už jsme zaparkovali v Pivonicích a vydali se vzhůru ke hradu. Cesta byla dost kamenitá, ale schůdná celkem v pohodě, nebýt toho šíleného vedra, to mi dělá problémy chodit i po rovině, natož do kopce ...

... nepomohlo ani to, že jsme šli lesem ... pohled na cestu zpátky, ke konci už moc pohodlná nebyla ...

... když jsem mezi stromy uviděla hrad, bylo to, jako když velbloud ucítí v poušti vodu, únava ze mě spadla a já se doslova hnala nahoru ...

... poslední úsek cesty ...

... a jsme pod hradem ... fotky Zubštejna uvidíte zítra.

Přeji pěkný zbytek sobotního večera, dobrou noc a krásnou neděli!

Určitě už máte dost ... aneb obloha v plamenech

24. srpna 2012 v 22:26 | Hanka |  Západ slunce

Určitě už máte dost snímků se západem slunce, ale tyhle budou nejspíš poslední na delší dobu. Komu vadí, ať se na ně nedívá!
Nafotila jsem je minulou sobotu večer po oslavě.

Taky vám připadá, jako kdyby byla obloha v plamenech?

Tak, a máte na nějaký čas pokoj! ;-)

Přeji dobrou noc a pěkný víkend! :-)

Z rodinné oslavy do polí

23. srpna 2012 v 22:54 | Hanka |  Příroda Třebíčska

V sobotu jsme měli takovou menší rodinnou oslavu a po jejím skončení jsme si s přítelem na chvilku "odskočili" do přírody, abychom se trochu zbavili získaných kalorií.
Při té přiležitosti jsem nafotila nějaké obrázky polí nedaleko Třebíče.

... balíky slámy mi připomínají hořické trubičky (je to děs, všude vidím jídlo!!!) ...

... když se objevila jezdkyně na koni, neodolala jsem a cvakla jeden snímek teleobjektivem, pro všechny případy jsem jí ale rozostřila tvář ...

... krajina už získává podzimní ráz ...

... pak jsem u lesa zahlédla srnku, vyfotila jsem ji teleobjektivem, ale snímek není moc dobrý, srnka byla dost daleko ...

... trochu jsme se prošli, nadýchali se čerstvého vzduchu a tak můžeme jít klidně spát!

Dobrou noc! :-)

Projekt "Výhled z okna"

23. srpna 2012 v 18:04 | Hanka |  Další projekty a soutěže

U několika blogových kamarádů jsem našla odkaz na projekt "Výhled z okna". Tento nápad pochází z blogu Sever-rat. Rozhodla jsem se, že se projektu taky zúčastním, protože bych nerada svět ošidila o svůj krásný výhled. ;-)

Zde je pohled na jih z mého podkrovního okna ...

... pokud byste nevěděli: v popředí vidíte okraj naší střechy, zpod které se táhne silný kabel ke sloupu elektrického vedení, dole sousedova a naše popelnice značně poškozená nešetrným zacházením popelářů (nebo jak se jim správně říká), parkující auta lidí, kteří v naší ulici nebydlí - jev všem dobře známý, dále vysušený trávník se spoustou popadaných šišek, odpadků a psích hromádek (do naší ulice totiž chodí venčit psy celé sídliště), pár jedlí a břízek a nakonec to nejlepší. Přes celou ulici je proti přízemním rodinným domkům postavený čtyřpatrový blok paneláků se zvýšeným přízemím ve vzdálenosti zhruba dvaceti metrů. Uznejte sami, že tak pěkný výhled z okna má málokdo! ;-)

Pohled na sever nestojí taky za moc, protože jsme "utopení" a vidíme jen střechy okolních domů s anténami a dráty. Ze střešního okna nemám stejně šanci nic vyfotit.